Wortelkanaalbehandeling

Wanneer is een wortelkanaalbehandeling nodig?

Tanden en kiezen zitten onder het tandvlees in de kaak vast met wortels. In deze wortels lopen wortelkanalen. Daarin zit bindweefsel, zenuwvezels en kleine bloedvaten, ook wel pulpa genoemd. De pulpa kan ontsteken door een infectie via een gaatje (cariës), een lekkende vulling of na een harde klap op uw tand. Het is belangrijk de infectie met spoed te bestrijden om eventuele aantasting van het kaakbot of verlies van tanden en kiezen te voorkomen.

Waardoor ontstaat ontstoken tandweefsel?

Door tandbederf of door een lekkende vulling kan uw tandweefsel ontstoken raken. Een harde klap op uw tand kan ook een aanleiding zijn. Bacteriën zijn meestal de veroorzakers van de ontsteking. Voelen uw tanden of kiezen gevoelig aan bij het drinken van koude of warme dranken? Dat kan een eerste signaal zijn. Soms geeft de ontsteking geen klachten, maar ook hevige pijnklachten komen voor. Uw tandarts moet het ontstoken tandweefsel verwijderen, anders zal het afsterven. Wanneer het tandweefsel niet wordt verwijderd, kan de ontsteking zich naar uw kaakbot uitbreiden. Hierdoor kan kaakbot rondom de tanden en kiezen verloren gaan. Uiteindelijk kan zoveel kaakbot verdwijnen dat de tanden en kiezen los gaan staan of zelfs uitvallen. U merkt een kaakbotontsteking bij het dichtbijten. Uw tand of kies kan dan te hoog aanvoelen.

Wat gebeurt er tijdens een wortelkanaalbehandeling?

Bij een wortelkanaalbehandeling verwijderen wij de bacteriën, reinigen wij het wortelkanaal en dichten het wortelkanaal met een vulling. Zo wordt de oorzaak van de ontsteking weggenomen en kan het lichaam de ontsteking genezen.

Tip: Maak bij een ontsteking onmiddellijk een afspraak en voorkom zo het trekken van de tand of kies